Be suprised or be the surprise

8 11 2007


Surprice Originally uploaded by bayareabites

Jeg deltog i dag i PFA´s kundekonference, hvor en af foredragsholderne var virksomhedsguruen Jonas Ridderstråle med et indlæg der hed – ”Be suprised or be the surpiser”.

Tiden er forbi, hvor vi har “råd til” at fokusere på de fejl, der begås i dagligdagen. Fremtidens succes skal baseres på medarbejdernes styrker og ikke fejlfinding, specielt hvis vi vil være en overraskelse, og herigennem skabe en konkurrencemæssig fordel. Men hvordan er det så lige, at man som virksomhed bliver en overraskelse? Ja, det spørgsmål stillede jeg også mig selv, og her var det så, at jeg selv blev overrasket.

Bedst som jeg sidder der og lytter til Jonas Ridderstråle tale om overraskelser, dukker ordet Psykologisk Kapital pludselige op, som den “ultimative” løsning. Det sjove er her, at jeg de sidste 6 uger, qua den uddannelse (MMD) jeg deltager i sideløbende med mit arbejde, har beskæftiget mig med Psykologisk Kapital. Indtil for 6 uger siden havde jeg aldrig hørt omkring begrebet Psykologisk Kapital, så er det da lidt tankevækkende, at det pludselig dukker op, og er omdrejningspunktet for hvordan virksomheder skaber deres fremtidige grobund for succes. Det var det i hvert fald for mig!

En ting er hvad man nogle gange beskæftiger sig med på et studie og i teorien, en anden ting er når begrebet med ét går “live” i en præsentation, når man mindst venter det. For dem der ikke ved det, er Psykologisk Kapital et forholdsvis ”nyt” teoretisk begreb, som kun er en begrænset forskerkreds har beskæftiget sig med. Jeg er efter i dag, om muligt, endnu mere sikker på, at Psykologisk Kapital er kommet for at blive, og at det virker. Hermed ikke sagt, at jeg har betvivlet begrebet og dets indhold tidligere, men at se og høre de andre deltages snakken og summen om begrebet efterfølgende satte lige prikken over i´et.

Har du fået blod på tanden, og lyst til at vide noget mere omkring Psykologisk Kapital, så tjek vedhæftede artikel.

Positive Psychological Capital beyond human and social capital

Handlinger

Information

3 responses

11 11 2007
Lars Ginnerup

Oplevelsen af at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt og oplevelsen af at være sammen med de rigtige om det vigtige er DYBT MENINGSFULD, ENGAGERENDE OG OPBYGGELIG I FORM AF POSITIVE EMOTIONER (just de 3 spor til lykke og arbejdsglæde). Som den, der har introduceret PSYKOLOGISK KAPITAL på MMD, blev jeg da søndagsglad for at læse din post fra PFA’ kundekonference, Tina. Husk at fortælle dem alle, at jeg har koreograferet en PSYKOLOGISK KAPITAL workshop, som bare virker så tilfredsstillende (ROI op til 270%), at jeg overvejer at udbyde et kursus, selv om konkurrenterne vil strømme ind. Konceptbeskrivelsen for konsulentydelsen kan du downloade via http://www.lykkeklinikken.dk (se under posten Psykologisk Kapital).
Al magt til styrkerne. Psykologisk Kapital er kommet for at blive STORT!

11 11 2007
Tina Thomsen

Hej Lars,

Du kan være evig forvis om, at jeg allerede har givet dit navn videre! Mellem de forskellige indlæg var der naturligvis også tid til networking, hvor snakken helt naturligt faldt på både Psykologisk Kapital, MMD, og hvem der beskæftigede sig med den tankegang i DK.

TT

12 11 2007
implementarium

Kære Tina!
TIllykke igen med din blog. Psykologisk kapital har helt sikkert et stort potentiale for de fleste virksomheder – ROI eller ej! Jeg har forsøgt at fortælle nogle udenfor MMD-holdet om elementerne – med interessante tilbagemeldinger ligefra “det kan da godt være, at der er noget dér” til: “Er det ikke bare lidt for lalleglad?” Det virker jo ligefrem provokerende enkelt, men måske knap så enkelt at gå igang med.
Men jeg kan jo starte med mig selv!
bedste hilsner fra Tine V

Skriv et svar

