Pessimisme

10 12 2007

Pessimisme Originally uploaded by toticelli
 

Vidste du at;

  • Pessimister er otte gange så tilbøjelige til at blive deprimerede, når der sker noget skidt
  • Pessimister har dårligere helbred og dør tidligere
  • Pessimister sidder generelt i dårligere stillinger, end deres talenter berettiger dem til
  • Pessimister har mere ustabile forhold til  andre mennesker og er tilbøjelige til at mene, at deres problemer varer evigt, underminere alt, hvad de foretager sig, og ikke er til at håndtere

Optimisme er vejen frem!!

Handlinger

Information

4 responses

11 12 2007
harning

Pessimisme og optimisme er jo pr. definition modsætninger, og den ene grøft kan være lige så dårlig som den anden – hvorfor jeg må holde mig til den tredje ud af de i alt fire definitioner nemlig: realistisk optimist 😀

11 12 2007
Tina Thomsen

Pr. definition er der tale om modsætninger, men beviseligt lever vi længere ved at være optimister – og det er pointen. At være overophedet optimist er jeg enig i ikke er sagen. Dog er jeg overbevist om, at er ens “state of mind” præget af positivisme, så har man meget mere du af hverdagen og livet i det hele taget.

11 12 2007
harning

Hej Tina.
tror du måske missede min pointe, nemlig at man inddeler optimister og pessimister i fire undergrupper – hvor den rendyrkede optimist (som du også siger) ikke lige er sagen, fordi denne type bare handler i forventning om at alt er godt, og vil blive ved med at være godt uanset. – De er altså blinde (fortrænger) virkeligheden.
Den lidt mere realistiske variant, er ikke negativ men snarere båret af et pragmatiskt/realistiskt virklighedssyn som indebærer at vedkommende typiskt tænker i plantænkning ala; hvad nu hvis plan A ikke går? Så gør jeg da bare det og det – altså plan B, og nogen gange C. – De forebygger altså og bliver derfor heller ikke særlig skuffede/kede af det hvis plan A ikke virker – modsat den rendyrkede optimist som ved et virklighedstjek let ramler i en depression.

Derudover synes jeg at vi skal passe meget på med altfor rendyrket “Polly-Anna” positivisme – idet et menneske har brug for hele sit følelsesregister.

11 12 2007
Tina Thomsen

Spændende tilgang. Jeg havde ikke lige tænkt i de baner. Forstår nu bedre hvad du mener. Jeg er helt enig i, at mennesker har brug for hele følelsesregistret, hvorfor ingen rendyrkede versioner er optimale.

Skriv et svar

