Jeg er helt enig i at ethvert firma/organisation/fællesskab skal drives af en grundlæggende samfundsrelateret mening, og at denne rangerer højere end det at tjene penge. Dog syntes jeg at kunne finde store selskaber uden en sådan mening – så som Coca-Cola og McDonalds – hvorfor meningen i realiteten må være et tilvalg, fremfor dén afgørende faktor for vækst.
Hvad tænker du?
Jeg forstår godt hvor du kommer fra, og jeg er også enig i at bestemt ikke alle virksomheder tænker i mening men derimod “cool cash” eller ren profit. Måske falder det os mest for brystet når det er virksomheder, der producerer “usunde” produkter.
Jeg tror dog på, at man som stor kommerciel virksomhed kan tænke i mening ligesom Lars Kolding også nævner det med Nokia! Mange virksomheder vil givet vis påstå, at de har fokus på mening uden der er “hold i det”. Spurgte vi McDonalds så vil de sikkert klart mene, at de skaber mening – de har fokus på hverdagens små glæder – i’m lovin it – hverken mere eller mindre. At mange mennesker lever et overvægtigt liv grundet deres ofte meget usunde mad skeler de ikke til – her er profitten i højsædet.
Tak for Lars’ refleksion, Tina!
Jeg er helt enig i at ethvert firma/organisation/fællesskab skal drives af en grundlæggende samfundsrelateret mening, og at denne rangerer højere end det at tjene penge. Dog syntes jeg at kunne finde store selskaber uden en sådan mening – så som Coca-Cola og McDonalds – hvorfor meningen i realiteten må være et tilvalg, fremfor dén afgørende faktor for vækst.
Hvad tænker du?
Vh. Christian
Hej Christian,
Jeg forstår godt hvor du kommer fra, og jeg er også enig i at bestemt ikke alle virksomheder tænker i mening men derimod “cool cash” eller ren profit. Måske falder det os mest for brystet når det er virksomheder, der producerer “usunde” produkter.
Jeg tror dog på, at man som stor kommerciel virksomhed kan tænke i mening ligesom Lars Kolding også nævner det med Nokia! Mange virksomheder vil givet vis påstå, at de har fokus på mening uden der er “hold i det”. Spurgte vi McDonalds så vil de sikkert klart mene, at de skaber mening – de har fokus på hverdagens små glæder – i’m lovin it – hverken mere eller mindre. At mange mennesker lever et overvægtigt liv grundet deres ofte meget usunde mad skeler de ikke til – her er profitten i højsædet.
Hilsen Tina