Løn eller Fryns

29 12 2007

1400 kr. Originally uploaded by frederikseidelin

I henhold til artikel i Berlingske Tidende d.d. foretrækker danskerene kontanter fremfor mere fryns. 36% af privatansatte vil hellere have mere i løn end mere fryns, mens kun 12% foretrækker fryns fremfor en lønstigning. Mænds foretrukne frynsegoder er en internetopkobling, mens kvinderne foretrækker en sundhedsordning. Ellers er der noglelunde enighed om de populære frynsegoder: Fri telefon, betalt hjemme-PC og fri bil.

Hvad er din holdning? Er du til mere i lønposen eller fryns


Handlinger

Information

4 responses

30 12 2007
Hanne B. Stegemüller

Hej Tina

Jeg er da til “fryns”, som for mit vedkommende sagtens kan bestå i frihed, for frihed er top-skattefri. Jeg betaler med stor glæde min 1/4 mill. i skat, men det jeg synes er temmelig uretfærdigt, at alle de virkeligt rige blandt andet er rige på min bekostning. Personligt så jeg meget gerne indført en bruttoskat! Probelemet med en bruttoskat er bare, at den teknisk set “vende den tunge ende nedad”, hvilket ikke er fair for lavindkomstgrupperne. Jeg har endnu ikke set nogle, der har en god løsning på det problem.

De bedste hilsner
Hanne B. Stegemüller

30 12 2007
Tina Thomsen

Hej Hanne,

For mig er fryns på mest interessante. Derfor var jeg også overrasket over artikel i Berlingske Tidende, som taler for det modsatte.

TT

1 01 2008
Leif Carlsen

Hej Tina,

Jeg er nu også lidt overrasket over artiklen og undersøgelsen – specielt når vi har det høje skatteniveau in mente.

Til hverdag har jeg selv verdens bedste job som leder af en virksomhed med ca. 50 ansatte. Der har jeg nu altid haft den holdning, at forholdet med løn og fryns skal være balanceret og rimelig.

Til gengæld synes jeg, at der mangler et andet element i diskussionen og det er hvilken betydning det har med hvor spændende og udfordrende arbejdsopgaverne er, om hvilken indflydelse man har på både egne opgaver og virksomhedens udvikling generelt set. For snart et par måneder siden blev vi af medarbejderne valgt som den 3. bedste virksomhed i IT-branchen i kategorien for virksomheder med under 50 ansatte. Denne flotte placering, som jeg er utrolig stolt over, har vi ikke fået fordi at vi betaler de højeste lønninger eller har allermest fryns i IT-branchen for det er bestemt ikke tilfældet. Vi betaler en fornuftig løn og tilbyder en fornuftig mængde frynsegoder, men fokuserer allermest på at skabe gode, sjove og udfordrende rammer for den enkelte.

Min holdning har altid været den, at hvor sjovt er det lige at få en kæmpehøj løn og få serveret frokost lavet af firmaets italienske chefkok, hvis man ikke bliver motiveret af de arbejdsopgaver som man sidder i otte timer om dagen.

Så for mit vedkommende vil prioriteringen nok være spændende arbejdsopgaver, udvikling, løn og så derefter også fryns i et rimeligt omfang :o)

Mange hilsner

Leif

3 01 2008
Tina Thomsen

Hej Leif,

Tillykke med den flotte placering som den 3. bedste virksomhed i IT-branchen. Den har du al grund til at være stolt af. Der er ikke noget så dejligt som medarbejdernes tilkendegivelse af, at de er glade for deres arbejde og den virksomhed, at de arbejder i.

Jeg er enig i, at det hverken er løn eller fryns som her gør forskellen alene. For mig handler det om, at virksomheden er i flow (at der er den rette kombination mellem udfordringer og medarbejderens ressourcer). Hertil kommer, at ledelsen skal være nærværende og i stand til at gå i dialog – en opskrift på succes som jeg tror på virker.

TT

Skriv et svar

