Diskrimination – nej tak!

3 01 2008

praster.jpg

At vi lever i år 2008, kan vi forhåbentligt alle blive enige om. Verserende ”sag” omkring diskriminering af kvindelige præster syntes dog at sætte tiden vi lever i på prøve. Religion eller ej finder jeg det helt uacceptabelt, at kvindelige præster diskrimineres i deres embede af deres mandlige kolleger. Skræmmende at hele 50% af de kvindelige præster har følt sig udsat fra diskrimination! Godt at biskopperne i dag har tilkendegivet, at de er imod kønsdiskrimination.

Spændende om de er villige og parate til at trække en streg i sandet og gøre alvor af de fremsatte konsekvenser om advarsel, bøder eller fyringer.


Handlinger

Information

17 responses

4 01 2008
Leif Carlsen

Nu er jeg ganske vist ikke længere “medlem” af “klubben”, men derfor har jeg nu alligevel en mening om denne sag :o)

Jeg håber virkelig, at de biskopperne står ved deres ord, for det hører heller ikke hjemme i den danske folkekirke, at kvinder skal føle sig diskrimineret af mandlige præster.

Selvfølgelig skal man i første omgang søge dialogen med de mandlige præster, der har svært ved at forstå budskabet fra deres “chef”, men kan det ikke lykkes på mindelig vis, må biskopperne sætte handling bag ordene.

/Leif

4 01 2008
harning

Som ateist der er for ligestilling mellem alle mennesker synes jeg at enhver diskrimination er forkastelig.
Men, det er som ateist. – og har jeg som sådan ret til at blande mig i en kristen/religiøs debat…Det er jeg ikke så sikker på.

Og hvis jeg undlader det religiøse – men “nøjes” med et virksomhedssyn – ja så må jeg et eller andet sted også melde pas, fordi jeg mener det må være op til den enkelte virksomhed at bestemme hvilke personer de vil ansætte, hvad enten det er mænd eller kvinder, unge eller gamle, sorte eller hvide, punkere eller tørklædebærer, rygere eller ikke rygere….

4 01 2008
harning

Glemte:
Alternativt så er kirken en hobby/fritidsklub og dem findes der jo masser af som i forvejen er opdelt efter køn – så hvorfor ikke bare gøre det; dele kirken op i tre underklubber – en for kvinder, en for mænd og en unisex…

4 01 2008
Tina Thomsen

Hej Harning,

Uanset om vi ser verden gennem religiøse- eller virksomhedsbriller er jeg mod diskrimination. For mig vil den danske folkekirke aldrig være at sidestille eller at kunne betragte som en hobby/fritidsklub, hvorfor jeg heller ikke ser en mulighed i at komme diskussionerne “til livs” på denne vis.

TT

4 01 2008
Therese

Det er ufatteligt for mig at den slags diskrimination kan forgå i 2008. Er folk virkelig ikke klogere?

Jeg kommer selv fra en branche, hvor mændene traditionelt har domineret (it-branchen) og selv om de stadig gør, så er der normalt konsensus om at vi skal gøre vores bedste for at tiltrække arbejdskraft – om det så er kvinder eller mænd. Men det er måske forskellen på en branche med stor mangel på arbejdskraft og en som uddanner flere end der er basis for.

4 01 2008
Tina Thomsen

Hej Therese,

Jeg sympatiserer med din holdning til diskrimination! Specielt i en folkekirken finder jeg, at man børe favner bredt!

Tina

5 01 2008
larsja

Hej Tina
En ganske fin blog du har her.. Jeg glæder mig også over biskopperns beslutning. Jeg tror de trækker en streg i sandet, hvis der opstår problemer.
Heldigvis er det kun en fåtal der er problemer med..

Jeg har skrevet et indlæg om det på min blog..
🙂
Lars

5 01 2008
Tina Thomsen

Hej Leif og Lars,

Jeg håber I får ret. At ændre adfærd og holdning som mandlig præst, hvilket det i høj grad handler om, er jo desværre ikke noget der sker bare fra den ene dag til den anden – eller fordi man bliver bedt om det. Det kræver vilje og selvindsigt!!! Lad os håbe de mandlige præster er udstyret med disse egenskaber.

TT

5 01 2008
harning

Hej Tina
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår din konstatering på mit svar, for jeg skrev at:
“Som ateist der er for ligestilling mellem alle mennesker synes jeg at enhver diskrimination er forkastelig.”
Så langt er vi altså enige – derefter rejser jeg spørgsmålet om hvad folkekirken egentlig er, hvordan den skal defineres – hvilket jeg synes er helt elementært for en videre debat om hvorvidt de kan tillade sig at agere som de gør – til dette svarer du med en konstatering om at du er imod diskrimination.
– hvilket vi jo er enige i.
Hvorefter du fremkommer med nogle konstateringer, som jeg slet ikke forstår idet de netop er konstateringer uden begrundelser. Men måske var det mig der ikke udtrykte mig klart nok fra start…
1. Hvis der er tale om religiøse ritualer, så mener jeg at det er os andre der diskriminerer hvis vi ikke vil tillade folk at udføre den religion som de selv har valgt på den måde de mener er bedst – kan de ikke lide ritualerne kan de jo bare melde sig ud… (og igen jeg er ateist og mener mig derfor ikke berettiget til at sætte mig op på min fordømmende bedrevidende ikkereligiøse hest)
2.
Som tidligere lille virksomhed må jeg tilstå, at jeg ikke ville have ansat en ikkeryger – hvilket jeg helt klart mener jeg selv må om. Eller hvis jeg i min virksomhed skulle yde støtte til en person, som havde det vanskeligt med kvinder, ja så ville jeg da give kunden en mand. Muligvis er det diskriminerende overfor den kvinde som ikke ville få jobbet, men endnu mere krænkende ville det være for den klient som ikke blev hørt hvis jeg insisterede på en kvinde.
3. Hvorfor mener du ikke at folkekirken kan betegnes som en hobby/fritidsfornøjelse? For hvad er den så?

5 01 2008
Tina Thomsen

Hej Harning,

At al form med diskriminering er forkasteligt er vi enige om.

Jeg forstår din pointe med, at hvis der er tale om religiøse ritualer – så er det os der diskriminere. Dog har jeg svært ved at forholde mig til, at der skulle være tale om et religiøst ritual. Denne påstand skal ses i lyset af, at det kun er “få” enkelte mandlige præster, der tolker som lever vi for mange hundrede år siden.

Omkring dit virksomhedssyn så er min holdning, at man uanset lille, stor eller mellemstor virskomhed skal ansætte ud fra kvalifikationer, “drive” og motivation. Med andre ord skal en ansættelse ske uden skelen til alder, køn, seksualitet, handicap, tro, hudfarve, race, social eller etnisk oprindelse, ryger eller ikke-ryger.

Folkekirken kan givetvis godt, for nogle, betegnes som hobby eller fritidsfornøjelse – dog er jeg imod dit forslag med undergrupper, hvilket er det jeg prøver at sige

TT

5 01 2008
harning

ok.😀

5 01 2008
harning

Men mener fortsat, at det primært handler om vores definition af folkekirken (eller mangel på samme) pt. er den jo nærmest en slags underlig hybrid af lidt af hvert. Jeg er således af den opfattelse at der aldrig havde været nogen medial interesse overhoved, havde det været en anden mindre religiøs gruppe, fx. jehovas vidner som også lever efter nogle (for de fleste mennesker) besynderlige og gammeldags regler – men som vi alle mere eller mindre accepterer med en mild hovedrysten og muligvis en konstatering af at nå, men de jo også lidt ekstreme, lidt til en side – men det må de selv om….
Harmen, og interessen er således stærkt knyttet til den definition og status i samfundet som vi gir folkekirken. Hvorfor jeg må vende tilbage til at problemet er kirkens problemsom bør løses internt hvad enten dette sker ved inddeling af undergrupper el. andet. – Eller ved en tydeligere definition af folkekirken som en statslig virksomhed.

6 01 2008
Tina Thomsen

Hej Harning,

Tror du har fat i noget helt rigtigt, når du taler om en tydeligere definition af folkekirken, som statslig virksomhed. For mig er folkekirken nødsaget til at følge med tiden – søge midten med andre ord. Alt andet lige fødes vi ind i folkekirken, og skal foretage en aktiv stillingtagen, hvis man ikke ønske at være medlem.

TT

6 01 2008
henningthomsen

Jeg var ved at falde af stolen, da jeg læste om de vestjyske præstemænds afvisning af at give hånd til kvindelige præster. Det er ganske enkelt for langt ude – ikke blot vest på, men i det hele taget. Jeg er ‘medlem af klubben’ endnu, og det vil jeg fortsætte med at være. Nu også med den vinkel på det hele, at jeg kan vise min solidaritet overfor kvindelige præster ved at forblive medlem af Folkekirken og samtidig afvise diskrimination.
henning

6 01 2008
Tina Thomsen

Hej Henning,

Jeg kunne ikke være mere enig.

TT

21 01 2008
Nikolaj

Kigger man Politikens tal efter kan man se at max. 5% af landets kvindelige præster på et tidspunkt i deres arbejdsliv har oplevet chikane, hvilket – uanset hvor beklageligt det er – ikke kan underbygge de ‘dommedagsprofetier’, der har cirkuleret.

21 01 2008
Tina Thomsen

Hej Nikolaj,

Jeg ved godt, at der har været stor diskussion omkring validiteten af de oplyste tal. Dog er 5% også uacceptabelt i mine øjne.

TT

Skriv et svar

