Nu kommer kameraerne!

8 01 2008

433298729_061a3c7d0a_m.jpg

Overvågning eller ej. Jeg har tidligere publiceret et indlæg omkring overvågning. Kommentarerne har været mange, og tilsyneladende er mange mod overvågning! Efter det voldsomme knivdrab på en uskyldig ung mand på Strøget lørdag morgen, hvor videoovervågning hjalp til at finde gerningsmændene, er det nu en realitet, at mange af politikkerne på Københavns Rådhus er for videoovervågning på udsatte steder i København.  

På fredag mødes politidirektør Hanne Bech Hansen og chefpolitiinspektør Per Larsen med overborgmester Ritt Bjerregaard for at finde ud af, hvor videokameraerne skal sidde, og det kan kun gå for langsomt med at få dem sat op siger Hanne Bech Hansen


Handlinger

Information

13 responses

8 01 2008
Leif

Hej Tina,

Som diskuteret på et andet indlæg, så har jeg det også fint med overvågning på offentlige steder, så lad os bare få kameraerne op.

Til gengæld må myndighederne gerne holde op med at komme ind i vores private hjem ved at overvåge vores private internetforbindelser.

/Leif

8 01 2008
Henrik Stidsen

Er helt enig med Leif – overvågning i det offentlig rum er okay, overvågning af f.eks. internetforbindelse er spild og ganske unødvendigt.

Tror mange er bange for videoovervågning fordi det er ukendt – jeg har selv siddet i den anden ende af overvågningskameraer og er på ingen måder bange for dem. Jeg så gerne mere overvågning af f.eks. værtshusgader, stationer og andre udsatte steder.

9 01 2008
Tina Thomsen

Hej Leif og Henrik,

Lyder som vi alle er i samme båd. Jeg håber virkelig den overvågning man taler om, kan være med til i fremtiden at opklare forbrydelser i en grad så folk holder op med at begå dem.

TT

9 01 2008
Kasper Skov

Personligt er jeg af den holdning at det er en ret naiv tanke at tro at man ved hjælp af mere overvågning (igen vil det være naivt at tro at vi ikke kommer til at se meget mere af det her i fremtiden) kan afhjælpe vores kniv problem, der kommer jo ikke til at dø færre mennesker pga. et par kamerare hænger nogen bestemme steder som med sikkerhed vil blive lokaliseret efter noget tid (hvis de altså overhovedet prøver at skjule dem, hvilket jeg dog ikke tror er tanken). Ja det er rigtig at der så er mulighed for lettere at opklare en sag men som sagt så er den person som bliver stukket ned altså alligevel død hvilket jo må være det som man må prøve at forhindre til at starte med? Tror desværre ikke at det får folk til at begå mindre knivdrab da disse mord så bare vil komme til at foregå steder hvor der ikke er opsat et kamera.

Der skal helt andre milder i brug, hvilke er jeg ikke helt sikker på endnu, dog kunne et DNA register være en oplagt mulighed. Ja det vil tage en del tid og år at få sådan noget op og køre men det vil tilgenglæd være opklaring af alle forbrydelser lettere.

Jeg vil personligt ikke filmes om som det er i hjemmet eller på en gågade i København, ligesom jeg heller ikke vil have at folk overvåger mit Internet forbrug.

(Fandt lige denne post da jeg så en kommentar på Thomas S’s blog).

10 01 2008
Tina Thomsen

Hej Kasper,

Naiv eller ej! Jeg tror på, at overvågning godt kan medvirke til at forebygge. Anvendelse i forbindelse med opklaring vi være sekundært.

TT

10 01 2008
Kasper Skov

Ja kommer vi jo til at se. Forhåbenligt kommer det til at virke men tror jeg som sagt næppe.

10 01 2008
Tina Thomsen

Hej Kasper,

Tro kan flytte bjerge – lad os håbe det virker her!

TT

10 01 2008
larsja

Jeg har ikke noget i mod kameraerne. I Århus blev der onsdag besluttet af der skal overvåges på nogle af byes gader. Det er ikke så meget nye i disse kammeraer – De findes i supermarkeder, banker og på fodboldstadioner.. Kan kameraer stoppe et tilfælde af vold eller opklare, så er det godt, omvendt flytter voldens sig bare til andre steder – det er set ved fodboldkampe..

Når man taler om kameraer, vold og knive – så er det kilde vi skal hev fat i. Det er ved at blive for for meget enkeltsags politik i Danmark – så skal der være, kniveforbud,kameraer, osv,osv…de der vil begå vold- begår den – om de så kommer i fængsel i 20 år..det hander om forbyggelsen,forbyggelse,forbyggelse
– Det er her det halter….

Omkring overvågning generelt mener jeg – den usynlig overvågning gennem internet, telefoner og måde vi bliver registreret (og dermed også overvoget) når vi er i kontakt med myndigheder, når vi har brug for hjælp som fx hjemmeplejen, Det er en overvågning som er med til at undergrave vores frihed som enkelte mennesker fremfor systemet og de trusler som evt skulle være

Det blev lidt langt…
🙂 Lars

10 01 2008
Tina Thomsen

Hej Lars,

Helt enig at forebyggelse, forebyggelse og forebyggelse har en afgørende effekt således folk tænker sig om en ekstra gang. Senest omkring knive er, at Lene Espersen har fremsat et forlag om en fængselsstraf på 7 dage. Ved ikke om bøden på 3.000 og 5.000 stadig skal forblive. I henhold til Lene Espersen vil dette sende chokbølger gennem miljøet, hvor der bæres kniv.

Lad os håbe, at hun har ret!

TT

12 01 2008
Henrik Stidsen

Det er jo et anerkendt faktum at den øgede sikkerhed, incl. overvågning, på tankstationer og i kiosker har flyttet kriminaliteten væk derfra og til andre steder, f.eks. gader og private hjem. Ved at overvåge nattelivet kan man øge sikkerheden der og gøre det mere trygt at færdes i byen. Det kan godt være det flytter kriminaliteten til andre steder – men hvor? der skal jo ligesom være nogen at stikke ned før man kan gøre det…

12 01 2008
Tina Thomsen

For mig er det alfa omega, at det bliver trygt at færdes både på gader og stræder. Jeg siger ikke, at det alene kan opnås med overvågning, dog ser jeg det som et skridt i den rigtige retning.

TT

13 01 2008
Peter

Jeg synes det er et problem, at overbogsmesterinden og polititoppen efter en times møde, proklamerer “nu sætter vi kameraer” op – med en attitude om, at nu har vi løst det problem- og nu ser vi aldrig knivstikkerier mere.

13 01 2008
Tina Thomsen

Hej Peter,

Det er ikke den opfattelse jeg sidder med. Jeg har kun hørt dem udtale sig om, at der nu har taget er “rigtigt” skridt i forebyggelsesretningen.

TT

Skriv et svar

