GOOD MORNING

10 01 2008

GOOD “effin” MORNING Originally uploaded by powerbooktrance

Tænker du nogen siden på hvor lidt der skal til for at skabe en god stemning på din arbejdsplads? Og hvad du selv kan gøre for at bidrage til den gode stemning?
Tit og ofte siger mange medarbejdere ikke engang Godmorgen til hinanden! I mine øjne er det ikke ligefrem noget, der spreder god stemning fra morgenstunden. Måske er det nødvendigt, at vi indfører hilsepligt?
  • Godmorgen
  • Hej

Naturligvis er det ikke bare at hilse, en respons fra din kollega eller dine kolleger må også kunne forventes – det kræver to til en tango, og helst to eller mere til at skabe god stemning. Modtager du ikke respons efter tredje gang du har sagt Godmorgen – så tjek lige pulsen!!!!


Handlinger

Information

8 responses

11 01 2008
Leif

Hej Tina,

Du har fuldstændig ret og jeg praktiserer det selv overfor alle jeg møder på kontoret om morgenen.

Ville ønske, at alle gjorde det af sig selv – for det gør en forskel!

/Leif | http://www.leifcarlsen.dk

11 01 2008
Tina Thomsen

Hej Leif,

Jeg kunne ikke være mere enig.

TT

13 01 2008
learningzone

God-søndag-eftermiddag …

Ja, du har ret.

Som Ziggy – tegneseriefiguren – spørger i en af stroferne:

Har du hilst på dit klaver i dag?

Det skal vi alle blive bedre til. Jeg prøver også at gøre det, hvor jeg kommer rundt – og mange steder også ved at give hånd, hvis der er personer til stede, jeg ikke kender ….

Det handler om god gammeldags opdragelse og respekt for sine medmennesker. Og jeg tør slet ikke tænke på, hvordan det går fremover, hvis de unge mennesker ikke lærer lidt om autoritet – på den gode måde.

Det kræver i høj grad at (os) forældre kommer på banen – for det er vores enormt egocentrerede, curling-coachende og mine-poder-er-de-klogeste-i-verden- holdning, der i den grad underminerer den gode takt og tone …

God søndag til alle ….

13 01 2008
Tina Thomsen

Hej Learningzone

Jeg er helt enig i, at god gammeldags opdragelse og respekt for sine medmennesker er en afgørende egenskab der bliver videreført til vores børn.

TT

15 01 2008
implementarium

Kære Tina!
Du har ret, jeg siger altid god morgen, når jeg kommer og det gør alle andre faktisk også til mig. Ligefrem hilsepligt, lyder så voldsomt. Måske kunne det være en idé at drøfte, hvorfor man ikke har lyst til at sige godmorgen? Jeg er sikker på, at de fleste ville savne det, hvis vi bare styrtede ind til pc’en uden et ord.
Bedste hilsner Tine V.

15 01 2008
Tina Thomsen

Hej Tine,

Savn eller ej. Desværre er det ikke på alle arbejdspladser, at det praktiseres.

At indføre hilsepligt ville i alle henseender være at gå for “langt”, det samme syntes jeg gælder, hvis det skal diskuteres på et møde hvorfor, at nogle ikke siger godmorgen. Det burde være en naturlig respekt for ens kolleger eller i det hele taget vores medmennesker, at man både siger godmorgen, goddag og farvel.

TT

31 01 2008
Hanne B. Stegemüller

Hej Tine

På mit job bliver der sagt rigtig meget “God morgen”, og jeg synes det er dejligt. UM-medarbejdere er i øvrigt godt opdraget, her bliver holdt døre mv. til den store guldmedaille.

Jeg synes det er dejligt med det jeg blot vil kalde “almindelig høflighed”, og jeg er træt af, at “ude i samfundet” er der ikke ret mange, der kan det med, at når man går ud ad en dør, så kigger man sige lige tilbage for at se, om andre er på vej samme vej. Utallige er de gange, jeg på min lokale S-station har været ved at få en af glas svingdørende i hovedet.

Ved du i øvrigt at “Hej” er en forkortelse for Her Er Jeg? 8)

../Hanne

31 01 2008
Tina Thomsen

Hej Hanne,

Dejligt at høre, at du arbejde på en arbejdspladse hvor det at sige godmorgen er den del af “gamet”. Min holdning er også, at det er ren og skær høflighed, desværre er det ikke alle, som praktisere dette.

Vidste ikke det omkring ordet “Hej”, tak for info.

TT

Skriv et svar

