Tilsyneladende er vi lykkelige?

16 01 2008

2149469663_35b629a2f1_m1.jpg

I henhold til et stort antal “happiness” undersøgelser og universitets og forskningscentre er det lykkeligste sted at befinde sig – Danmark. Tjek dette link som dokumentation på hvor lykkelige vi er i Danmark – klik her.

Gennem de sidste årtier har samfundsforskere og interviewer udviklet spørgeskemaer til hundredvis af mennesker verden over for at kunne vurdere om de var lykkelige. To af de største studier, der rankordner et lands lykkestadie er World Map of Happiness og World Database of Happiness. Alle lykke undersøgelserne stiller basalt set deltagerne det samme spørgsmål. Er du lykkelig??? 


Handlinger

Information

9 responses

16 01 2008
Leif Carlsen

Hej Tina,

Er den en fejl, at et par af mine kommentarer på din blog er blevet slettet eller?

/Leif

16 01 2008
Tina Thomsen

Hej Leif,

Du er hurtig. Ja det er en fejl. Har netop sendt dig en mail. Håber du vil oploade dine kommentarer igen (inkl. det du havde skrevet). Håber du vil ulejlige dig med lidt ekstraarbejde.

Jeg har haft problemer med begge de indlæg, som jeg havde lagt op i går.

TT

16 01 2008
Leif Carlsen

Selvfølgelig er jeg lykkelig. Vi har et dejligt lavt skatteniveau, der er ingen form for uprovokeret vold og knivoverfald og vejret er altid godt samtidig ved, at huspriserne bliver ved med at stige og fødevarepriserne er de laveste i rigtig mange år :o)

Spøg til side og over til ”alvoren”: Lykke er altid en tvivlsom og flygtig størrelse, men i bund og grund kan jeg godt forstå konklusionen bag undersøgelsen. Alligevel er danskerne verdensmestre i at finde ting som der kan klages over og jeg bidrager nok også selv til denne gruppe af personer fra tid til anden – i hvert fald når jeg spiller golf :o)

16 01 2008
Tina Thomsen

Hej Leif,

Det ville egentligt være sjovt, hvis der også blevet lavet en “brokke / klager sig” undersøgelse. Jeg er helt enig i, at Danskerne er verdensmestre i at klage over dit og dat. Lidt mærkeligt hvordan man både kan besidde 1. pladsen i lykke og leve i en “brok – eller find-5-fejl” kultur. Måske er der en korrelation??

TT

16 01 2008
Leif Carlsen

Hej Tina,

Jeg er desværre ret sikker på, at der er en korrelation og en undersøgelse vil helt sikkert afsløre det :o)

/Leif

20 01 2008
digtafon

Måske er grunden til, at danskere indtager en høj plads på lykkebarometeret, den enkle, at vi har tid til at tænke over, om vi er lykkelige. Andre steder i verden har de nok at gøre med at overleve.🙂

20 01 2008
Tina Thomsen

Hej Digtafon,

Ikke en uvæsentlig faktor, dog tror jeg, at der er tale om mere end det.

TT

21 01 2008
Therese

Jeg kan sagtens se hvordan verdensmestere i at brokke sig og verdensmestre i lykke kan være de samme – for mig handler det om at jeg brokker mig over de små ting, som irriterer mig, men det betyder også at jeg sætter pris på alle de andre små ting, som glæder mig i hverdagen. Og der er mange ting at glæde sig over, når man er dansker.

Lykke kan selvfølgelig også handle om alle de store ting her i livet; kærligheden, familien og karrieren – her er der nogle der kan brokke sig over en del, men som er tilfredse med en anden del af deres liv, og for de fleste vil summen af tilfredshed med de 3 forhåbentlig overstige utilfredsheden.

Jeg tror nu også at det er en kulturting at danskerne siger de er lykkelige – måske ligger det til os at sige at vi er lykkelige mere end det gør i andre nationer. Måske er vi opdraget til at være lykkelige?

21 01 2008
Tina Thomsen

Hej Therese,

Så længe man blot huske at glæde sig, så kan man for min skyld sagtens brokke sig i ny og næ. Desværre føler jeg ikke, at alle mennesker behersker denne disciplin. Mange lader sig styre af det negative i stedet for at fokuserer på hverdagens succeser.

TT

Skriv et svar

