Ærlighed er vigtigst

24 01 2008

_frisjpg_jpg_680325a1.jpg 

Du behøver ikke at være dygtig for at få kollegernes anerkendelse. Ærlighed er en langt vigtigere egenskab, når medarbejderne bliver spurgt om, hvad de sætter mest pris på hos kolleger. Dette er resultatet af en netop offentliggjort spørgeskemaundersøgelse i Aftenposten i Norge, som har fået foretaget en analyse blandt et repræsentativt udsnit af norske arbejdstagere.

Hele 86 pct. af medarbejderne mener, at ærlighed er den suverænt vigtigste egenskab hos kollegerne. På andenpladsen over vigtige egenskaber kommer loyalitet med 74 pct., mens omkring 60 pct. af medarbejderne placerer arbejdsomhed, hjælpsomhed og dygtighed på de næste pladser.

Hvad mener du er den vigtigst egenskab blandt dine kolleger? 


Handlinger

Information

6 responses

25 01 2008
Henrik Stidsen

Der er jo to måder at vurdere sine kollegaer – fagligt og personligt. Fagligt mener jeg helt klart at deres evner til samarbejde og deres dygtighed. Personligt er det ting som hvordan de er at være sammen med, f.eks. i frokostpausen.

25 01 2008
Tina Thomsen

Hej Henrik,

At medarbejderne er dygtige er jo desværre ikke altid ensbetydende med, at de er ærlige. Jeg tror på, at man kan blive dygtigere med tiden, hvorimod ærlighed er en egenskab, der kommer indefra, og ikke bare kan tillæres.

TT

25 01 2008
larsja

Hej Tina
Jeg har været tillidsrepræsentant på et stor arbejdsplads og oplevet mange former vigtighed mellem kollegaer. Ærligheden og tilliden er vigtigst mener jeg, den gør netop også at i tvivls spørgsmål kan man stole på sine kollegaer, og være hjælpsom over for hinanden..

Senere har jeg været på en mindre arbejdsplads, hvor vi havde med følsomme mennensker at gøre. Der var ærligheden alfa omega over for hinanden – og overfor en selv, at vi kunne sige fra og tale åben og have tillid..Når tilliden og ærligheden blev brudt var det det været som kun ske..

Lars

25 01 2008
Tina Thomsen

Hej Lars,

Jeg kan sagtens identificere mig med dit synspunkt. For mig er ærlighed også alfa omega.

TT

25 01 2008
Leif Carlsen

Jeg er ikke overrasket, også ud fra den betragtning, at ærlighed er en af de bedste menneskelige egenskaber, der overhovedet findes. Man kommer alligevel ingen steder med det modsatte!

Jeg underer mig heller ikke over, at loyalitet kommer ind på en anden plads – det er en anden god menneskelig egenskab!

/Leif

26 01 2008
Tina Thomsen

Hej Leif,

Jeg kunne ikke være mere enig! Både ærlighed og loyalitet er også nogle af de egenskaber jeg værdsætter mest blandt mennesker.

TT

Skriv et svar

