Kører du din karriere i sænk?

4 02 2008

Career path Originally uploaded by Suren Rupasinghe

I henhold til amerikansk professor og forfatter Bill Lampton, der i mange år har beskæftiget sig med måden man kommunikerer i virksomheder på, kan det koste dig muligheden for at avancere i virksomheden, hvis du siger de forkerte ting. Bill Lampton har udarbejdet en liste med ti ting, som man ikke skal sige på sin arbejdsplads, hvis man ønsker at drive det længere end status quo. 

Det handler om, at man skal holde sig fra helt basale ting som at sladre og brokke sig. Men også være opmærksom på ikke at tage for mange opgaver, så man ikke når at blive færdig eller for den sags skyld gå i den anden grøft og sige nej tak til opgaver, blot fordi opgaven ikke ligger inden for ens jobbeskrivelse.

Her er de ti ting:

  1. Det er altså ikke mit job! (brug muligheden for at vise, at du er holdspiller og problemløser)
  2. Intet problem, det gør jeg bare…  (i hvert fald hvis du ikke mener det)
  3. Du skal ikke sige til nogen, at jeg har sagt det, men… (hvis der er tale om en hemmelighed så hold den dog for dig selv)
  4. Jeg har ikke fået lønforhøjelse de seneste fire å (sjovt hænger lønforhøjelser oftest sammen med produktivitet)
  5. Det er ikke min skyld (vi befinder os jo ikke i en retssal)
  6. Hvis jeg skal være helt ærlig, så.. (der kommer altid noget negativt når disse ord er sagt)
  7. Hvem stemmer du på (diskuter ikke politik)
  8. Jeg var på den vildeste bytur i nat (kunne være dine kolleger ikke syntes, at det er fedt du møder på med tømmermænd)
  9. Jeg kunne ikke nå det på den tid, jeg havde… (alle har travlt nu til dage)
  10. Hvis ikke …..så.. (det er sjældent en succes at give et ultimatum til en kollega eller din leder)

Hvad siger du til ovenstående – er du enig?


Handlinger

Information

6 responses

5 02 2008
Leif Carlsen

Listen er i hvert fald ikke skudt helt ved siden af :o)

Punkt 7 synes jeg dog er meget amerikansk. På min virksomhed får vi i hvert fald jævnligt diskuteret politik på en rigtig god og sund måde.

/Leif

5 02 2008
Tina Thomsen

Hej Leif,

Jeg syntes heller ikke den er så dum endda. Og jeg kan sagtens relatere mig til din kommentar omkring punkt 7. Vi diskuterede også lystigt politik på arbejdspladsen i forbindelse med valget.

TT

5 02 2008
Hanne B. Stegemüller

Jeg synes faktisk, det er en god og sund liste; styrer man efter den, går det ikke helt galt, men om den ligefrem er en “karrierefremmer” ved jeg ikke.

Du skal ikke sige til nogen, at jeg har sagt det, men…

Der er da ikke noget så skønt som en hemmelighed 8), og den er jo endnu bedre, hvis man kan dele den med nogen, så jeg er ikke sikker på, jeg altid kan overholde # 3.

../Hanne

5 02 2008
Tina Thomsen

Hej Hanne,

Jeg tror, at det kommer meget an på hvilke hemmeligheder man fortæller, og om det er det man lever og ånder for. På en eller anden måde syntes der altid at være medarbejdere i en organisation, som lever af at fortælle hemmeligheder, uden selv at stå ved tingene. I den henseende tror jeg ikke, at det er sundt.

TT

5 02 2008
Hanne B. Stegemüller

Hej Tina

Helt enig! Den type “hemmeligheder” jeg tænkte på, er i hvertfald ikke en type som skader andre mennesker eller på nogen måde ringeagter dem.

../Hanne

5 02 2008
Tina Thomsen

Hej Hanne,

Vidste godt, at det ikke var den type af hemmeligheder, som du refererede til. Syntes bare, at det var en vigtig pointe at tilkendegive.

TT

Skriv et svar

