Mænd og kvinder ser forskelligt på lykke!

26 02 2008

man + woman Originally uploaded by MyLSD

I henhold til stressforsker Thomas Milsted er der forskel på, hvad der gør mænd og kvinder lykkelige.

Mænd føler stor lykke ved at have magt. Besidde magtfulde stillinger, føle kontrol og indflydelse. Kvinder, derimod, føler helt traditionelt oftest lykke, når de gør noget for andre, yder omsorg og føler, at de betyder noget for andre på et menneskeligt plan, som kolleger, familie, børn, venner eller andre i velgørende sammenhæng.

Heller ej penge gør dig lykkelig. Tværtimod. Meget velhavende mennesker føler ofte stor tomhed og meningsløshed, når de opdager, at den store velstand ikke gør dem lykkelige. At vinen til 5.000 kr. for eksempel ikke smager markant bedre end den til 200 kr. Eller at konen stadig finder dem kedelige og vil skilles – trods rigdom, magt og indflydelse. Det er også flere eksempler på, at meget rige mennesker er begyndt at giver deres penge væk, fordi det gør dem lykkelige.

Handlinger

Information

11 responses

26 02 2008
anjoe

“Den sande lykke består i at kunne være lykkelig uden lykke”. Francoise Sagan, fransk forfatter…

26 02 2008
Tina Thomsen

Hej Anjoe,

Bestemt en spændende og tankevækkende tolkning.

26 02 2008
Therese

Har du et link til Thomas Milsteds udtalelser? Det kunne være interessant at se lidt på grundlaget for dem.

26 02 2008
Tina Thomsen

Hej Therese,

Et link er jeg desværre ikke i besiddelse af. Mit indlæg er skrevet på baggrund af en artikel, som jeg læste i et tillæg til Fyns Amts Avis. Sidst i artiklen var nævnt, at Thomas Milsted har skrevet en bog med titlen “Lykke”. Går ud fra, at det er denne han citere.

Link til Saxo

27 02 2008
larsja

Hej Tina
Ja, Mænd og kvinde tænker forskelligt i magt forhold – Er det ikke pointen i at antallet af topleder i erhvervslivet hovedsagligt er mænd ? – desvære..

At opnå rigdom og kan drikke den dyre vin ikke giver lykke, som du skriver, her kommer jeg til at tænke på Søren Kierkegaards forførens dagbog. Her i skriver han skriver at det er ikke det at opnå forlovelsen, men det er at komme der til der er det spændene..lidt provokerende – men det er vel det som er pointen med at finden lykken, at når den bliver fundet, så er det at kunne håndtere den ?

En god aften til dig

Lars

27 02 2008
Tina Thomsen

Hej Lars,

Heldigvis ser jeg ikke magt som en primær ledelseskompetence i relation til topledere. I hvert fald ikke hvad jeg ved af. Jeg mener, at tiden vi lever i idag kalder på indgående dialog med virksomhedens medarbejdere. Her er jeg sikker på, at mange kvinder har et fortrin, hvis vi taler nutidens og fremtidens topledere.

Interessant indfaldsvinkel fra Kierkegaard.

27 02 2008
Gülay Kocbay

Det fortæller om hvor gode kvinder er 🙂

Mænd er nogle egoer og mange af dem en bunke idioter!

Sorry…

29 02 2008
Tina Thomsen

Hej Carl,

Godt, at du ikke tager tingene bogstaveligt. Vigtigst er, at der ikke blot er tale om en intention, men at man virkelig agerer med relevant adfærd!

TT

2 03 2008
jeppe4ever

“Mænd føler stor lykke ved at have magt.”

Det er en grov generalisering.
Nogle mænd – som f. eks. jeg selv – trives mere ved at være ‘på’, ved kommunikation.
Jeg hverken evner eller ønsker magt, som sådan.

“Mænd er nogle egoer og mange af dem en bunke idioter!”

@ Gülay Kocbay

T-a-k for kaffe … nåhja, der er måske desværre en kerne af sandhed i det …
Nogle gange, har jeg bare indtryk af, at kvinder tiltrækkes af mænd, der ikke lige er de mest hensigtsmæssige …
Nå, det er så bare sådan dét er .. vi er alle biologiske væsner …

2 03 2008
Tina Thomsen

Hej Jeppe,

Generalisering “støder” næsten altid nogen. At du drives af kommunikation og dialog, er jeg sikker på du nyder godt af i dagligdagen.

TT

2 03 2008
jeppe4ever

@ Tina
“At du drives af kommunikation og dialog, er jeg sikker på du nyder godt af i dagligdagen.”

Gør jeg i dén grad osse … jeg lever faktisk af det …

Iøvrigt – bare rolig – jeg er skam ikke stødt … emnet (mandetyper) interesserer mig bare .. det er en meget lang historie.
Reference bl. a. “De Indre Guder” af Jean Shinoda Bolen – som virkelig var en øjenåbner .. for mig, anyway …

/Carl

Skriv et svar

