Lykken er lunefuld

3 03 2008

Radioactive Happiness! Originally uploaded by netsrot

En af Tor Nørretranders vigtigst pointer er, at lykken ikke kan planlægges, udregnes eller tilrettelægges. Derfor giver det i henhold til Nørretranders heller ikke mening at beskrive den i absolutte termer. Lykken er med andre ord omskiftelig og kommer mange størrelser og former.

Udgangspunktet for Nørretranders’ jagt på lykkens væsen er – nærmest selvfølgeligt – videnskabeligt. Han har de seneste 30 år skrevet talrige populærevidenskablige bøger om alt lige fa universets oprindelse til glæden ved at være generøs.

Personligt tror jeg selv på, at man godt kan påvirke sin egen lykke. Hvad siger du?


Handlinger

Information

5 responses

4 03 2008
Leif

I allerhøjeste grad, efter min mening.

Selvom kan der ske ting og sager i livet, der påvirker lykken i negativ retning, men man kan altid selv tage ansvar for at komme lidt tilbage på sporet i ordets mest positive forstand.

//Leif

4 03 2008
Leif

PS: Dejligt billede som man næsten ikke kan få en til at gøre andet end smile :o)

4 03 2008
Tina Thomsen

Modgang, der styrer livet i den “forkerte” retning, er uden tvivl uundgåeligt! Jeg tror dog på, at jo mere positiv psykologisk kapital man har på kontoen, jo bedre er man også i stand til at stå distancen og styre sin lykke.

TT

6 03 2008
stubkjaer

Hej Tina,

Tak for din kommentar på min blog forleden.

I mine øjne kan du ikke fremtvinge lykke, men derimod kan man arbejde bevidst med at sætte sig i situationer, der glæder dig.

F.eks. kan man beskæftige sig nogenlunde målrettet med det, der gør dig glad, eller være sammen med mennesker du holder af. Så tror jeg chancen for de ‘lykkelige’ stunder bliver større.

For nogen kræver det dog et bevidst arbejde at finde ud af hvad der virkelig betyder noget her i tilværelsen.

Ser du også skriver om ledelsesteorier. Som jeg ser det handler det med lykke om at ‘lede’ sig selv, selvudvikling, etc. Er det mon noget du berører på MMD-studiet?

Mvh
Anders
http://stubkjaer.wordpress.com

7 03 2008
Tina Thomsen

Hej Anders,

Selvudvikling er i høj grad hvad der fokuseres på når vi taler mit MMD-studiet. Aldrig har jeg tidligere været elev på en uddannelse, hvor jeg har “rykket” mig så meget på blot to semestre – glad for, at der “still is two to go”.

TT

Skriv et svar

