“Chef – jeg er syg idag”

6 03 2008

The Chic Detective Originally uploaded by rockymountainroz

 
Mon ikke de fleste af os husker radiosatiren “Chris og chokoladefabrikken” med den “stakkels” Chris, som hver dag ringer ind og melder sig syg med de mest vanvittige historier. Heldigvis er det dog de færreste, som lyver sig syge – eller er det??

Jeg må sige, at jeg blev noget forundret da jeg i januars udgave af Personalechefen læste om virksomheder, der er begyndt at bruge detektivbureauer til at spionere for dem, for at kunne gribe medarbejderne på fersk gerning.

En anonym HR Manager udtaler “Vi har brugt et detektivbureau en del gange, og i de fleste tilfælde har det vist sig at være succesfuld”. Er det ikke bare skræmmende!!! Resultatet af samarbejdet med detektivbureauet blev, at virksomheden fik både fotografier og videooptagelser, som gav de nødvendige beviser for at kunne tage en meget alvorlig snak med medarbejder.

Hvad er din holdning. Tror du dine kolleger eller medarbejdere melder sig syge, hvor de ikke er det????


Handlinger

Information

8 responses

7 03 2008
larsja

Hej Tina
Det choker mig lidt, at der bliver brugt dekektiver over for sygmeldte medarbejder.. Der er da lidt af en mistillid overfor medarbejderne vil jeg mene..

Skulle der være tvivlstilfælde må den pågældene chef, da indkalde den pågælden medarbejder til en samtale og følge op på denne og dens fravær. Eller skulle det være “gralt” , må virksomheden tage en medarbejdet på “fast gerning” som jeg har oplever.. “en medarbejdet meldete sig syg, for at arbejde i sin egen virksomhed”…

Jeg har altid haft tillid til mine kolleger at var de sygemeldet – var det de syge..Med undtagelser, hvor jeg viste det modsatte

En godt emne og god weekend

Lars

7 03 2008
Tina Thomsen

Hej Lars,

Jeg er enig i, at det er chokerende og at det bestemt ikke burde være sådan!

Jeg er også mest tilhænger af dialog frem for noget andet! Tillid er med sikkerhed en værdi, der er altafgørende i en organisation. Jeg finder det således også dobbelt trist, når den misbruges af nogle medarbejdere, som tilsyneladende er tilfældet hos den virksomhed, som udtaler sig.

TT

8 03 2008
Leif

Det holder ikke at pudse detektiverne på sine medarbejdere. Hvis man har et problem med tilliden med en medarbejder, må man tage den direkte konfrontation med pågældende og tage en snak om udviklingsområder. Forhåbentlig kan det løse problemerne og hvis ikke, må man efterfølgende tage de nødvendige konsekvenser.

I den virksomhed som jeg er direktør for, har vi generelt set et meget lavt sygefravær (ca. 2 % målt henover 12 måneder). Vi fører en meget aktiv indsats på området og tager meget hurtigt en snak med medarbejdere, som har et sygefravær over gennemsnit for at afdække om der er noget i forhold til selve jobbet, der kan medvirke til et større sygefravær – selvfølgelig fordi at vi som virksomhed har ansvar for at sikre, at folk ikke bliver syge af deres arbejde.

For 3-4 år siden havde vi en periode, hvor der pudsigt nok var flere sygedage på mandage og fredage, hvilket vi undrede os lidt over. Faktisk kunne vi ikke lade være med at tænke den tanke, at der måske mere var tale om “motivationssygedage” mere end reelle sygedage.

Vi meldte derfor offentligt ud på et morgenmøde for alle medarbejdere og “legaliserede” det at have en off-dag. Det kunne eksempelvis være, at man ikke lige syntes at weekenden havde været lang nok eller at man havde haft en alt for travl uge allerede om torsdagen og derfor havde brug for at komme tidligere på weekend. Altså var det helt okay at ringe til sin nærmeste chef eksempelvis mandag morgen og sige, at man ikke rigtig var på dupperne i dag og derfor gerne ville tage en ikke-planlagt feriedag med ultrakort varsel. Ergo var medarbejderen stadigvæk ikke på arbejde den dag, men fra at det tidligere var registreret som en sygedag, blev det til det som det i virkeligheden var, nemlig en fridag som medarbejderen så selvfølelig selv skulle betale for.

Og stort set med det samme blev antallet af sygedage om fredage og mandage mindre og faldt til det samme leje som de øvrige ugedage :o)

8 03 2008
For højt sygefravær? Legalisér “off-dage” « Verdenen Omkring Mig

[…] højt sygefravær? Legalisér “off-dage” 8 03 2008 I forlængelse af et indlæg på Tina Thomsens blog omkring det at melde sig syg, tænkte jeg, at jeg ville videregive en […]

9 03 2008
Tina Thomsen

Spændende tilgang med legaliserede “offdays”. Har hørt om flere virksomheder, der arbejder med denne tilgang. Nogle tilmed der også betaler for disse dage.

Vigtigst er, i henhold til min filosofi, at der på en arbejdsplads er en åben og ærlig dialog. Det være sig både om strategi, mål, midler, fravær mv. Når man dertil, er jeg sikker på, at man som virksomhed står stærk. Naturligvis kan man ikke forhindre, at der typisk er nogle der prøver at udnytte systemet. Tror næsten disse medarbejdere findes alle steder!

TT

16 03 2008
Inga

Har ofte mødte dem med ‘barn første sygedag’ ude at shoppe, eller andet uden barn eller med fuldstændigt raskt barn, så jo tak til detektiver, gider personligt ikke sætte tempoet op for at andre kan drive den af

16 03 2008
Tina Thomsen

Hej Inga,

Tror du siger noget højt, som andre bestemt tænker.

16 03 2011
Christina

Som systemet er i dag hvor medabejdere kan udnytte systemet er det helt o.k. med detektiver.

Vi har to medarbejdere, der meldte sig langtidssyge med 15 minutters mellerum. Den ene stopper til den 1. da vedkommende har fået nyt job. Vedkommende følte sig frosset ud p.g.a. opsigelsen.

Den anden, mener jeg, sygemeldte sig i symoati med den første.

Vi sendte en buket “god bedring” blomster – takker var et anbefalet brev fra fagforeningen som påpgede en lille detalje i vores kontrakt som var i strid med lovgivningen. Denne detalje havde vi slet ikke gjort anvendelse af overfor medarbejderen.

Vi er ret sikre på at medarbejderen ikke er syg og ikke har lyst til at komme tilbage til os……

Vi kan intet gøre end – blot betale ved kasse et!!!!

Medarbejderen siger jo nok selv ikke op – hvikelt jeg moralsk set synes hun skal gøre hvis hun vil have en god smag i munden…….

Det ender nok med at vi skal sige hende op og betale 3 måneders l’n.

Det kunne være det kunne være en fordel at betale en detektiv og afsløre medarbejderen og derved kumme bortvise denne.

Skriv et svar

