Where do you come from?

28 03 2008

Sunset in Sharm El Sheikh Originally uploaded by QueenNeveen

Netop hjemvendt fra en dejlig ferie i Egypten, har jeg andet end kulør og sand med hjem i bagagen. Oplevelserne er mange! At se en satellitby som Sharm El Sheikh, skudt op i ørknen ud af ingenting til ære for turismen, var en noget anderledes oplevelse end hvad forventet. 

Før afrejsen til Egypten, var jeg spændt på mødet med Egypterne, da jeg aldrig tidligere har besøgt landet. Min oplevelse var, at jeg blev mødt med en meget åben og imødekommende befolkning, som har en indgående forståelse for, at de lever at turisme. Når det er sagt, så havde jeg dog også et par kedelige oplevelser, som jeg helst havde været foruden. 

Egypterne har for vane, uanset hvor man bevæger sig, at stille ét obligatorisk spørgsmål som lyder: Where do you come from?? For de fleste egyptere bruges spøgsmålet blot til at indlede en uformel dialog, selvom egypternes ordforråd på engelsk og tysk ikke er det mest prangende. For enkelte bruges spørgsmålet desværre til at finde ud af om man er dansker! Fire gange oplevede jeg, at blive udsat for en yderst diskriminerende opførelse, da jeg sagde hvor jeg kom fra. Faktisk himlede alle fire op om, at alle fra Danmark var dumme, at de hadede folk fra Danmark, og Muhammed blev naturligvis også nævnt i samme sætning, og blev samtidig temmelig pågågende.

At egypterne er bevidste om det seneste hurlumhej omkring Muhammed-tegningerne, hersker der vist ingen tvivl om. Da jeg på vej hjem i flyveren reflekterede over turen nåede jeg frem til, at der vist ikke er nogen tvivl om, at historien om hvorfor tegningerne blev bragt igen i avisen, ikke er nået frem. Som vi kender det herhjemme, har medierne jo en tendens til at dreje historierne, som de ønsker. Desværre tror jeg, at det netop er sket i stor stil her!

Ellers var turen helt fantastisk, og det er bestemt ikke sidste gang, at jeg har været i Egypten.


Handlinger

Information

11 responses

29 03 2008
Leif Carlsen

Jeg er ked af, at du havde et par uheldige oplevelser som følge af Muhammedkrisen og manglen på korrekt medieinformation.

Jeg er nu alligevel vildt misundelig over din tur alligevel :o)

29 03 2008
Tina Thomsen

Heldigvis er jeg ikke blevet skræmt syntes blot, at det var en oplevelse, at jeg havde lyst til at dele. Jeg vender med sikkerhed tilbage på et senere tidspunkt. Det er alle tiders feriested for ren afslapning og læsning.

29 03 2008
Morten

Abdul Wahid Petersen sagde i forbindelse med indrykningen i visse dagblade af en annonce undertegnet “Det Globale Program for at gøre Barmhjertighedens Profet kendt”, at annoncen ikke var ment som en trussel og blot gjorde opmærksom på, at man i virkeligheden ønskede dialog, men savnede noget fra Danmarks side.

I konteksten kunne det kun fortolkes, som om det drejede sig om en imødekommelse af den muslimske kritik af Muhammed-tegningerne – mange ville læse det som simpelthen: en undskyldning.

Hvis man tænker over asymmetrien i de forskellige kulturkredses reaktionsmønstre, kan man blive helt overvældet.

– Hvor findes der en muslimsk hjemmeside, der overfor Vesten undskylder, at visse ekstremister myrder civile mennesker i islams navn?

– Hvor i den islamiske verden holdes der afmagts-manifestationer i forbindelse med en blodig skændselsdåd?

– Hvor gås der i fakkeltog mod volden i al almindelighed?

– Hvor går muslimer i procession med bannere, der siger “ikke-i-mit-navn” (“eller ikke-i-islams-navn”)?

O. s. v.

Hvis muslimer verden over arrangerede en global fredsmarch, der lagde markant og entydig afstand til den voldelige jihad, så ville det bevirke at alle øvrige indbyggere på denne planet drog et dybt og inderligt lettelsens suk.

Det ville bevirke, at vores mistanke om, at muslimer i almindelighed uden tvivl afskyr volden – men ikke desto mindre ikke er helt overbeviste om, at den islamiske vold ikke har hjemmel i Koranen, bliver gjort til skamme.

Og det ville bevirke, at vi allesammen kunne falde hinanden om halsen og undskylde alle misforståelserne over en bred kam.

Men der kommer ingen fredelig procession af muslimer for en ikke-voldelig tolkning af Koranen.

For forfærdende få muslimer er helt sikre på, at voldelig jihad ikke i virkeligheden er udført af meget inderlige muslimer, der blot er knapt så lunkne i troen – ligesom de selv synes, de burde være det.

30 03 2008
Tina Thomsen

Dialog er altafgørende. Uanset hvordan vi vender og drejer det skal vi bare huske, at der skal to til en tango.

30 03 2008
larsja

Hej Tina
Tak fordi du deler ud af dine tanker..tja snæversynethed oplever vi alle steder i pressen både her og der, det kommer meget til at overskygge synetheden -det er blevet mit indtryk..

Håber du har nydt opholdet trodst alt

God søndag
Lars

30 03 2008
Morten

Jamen så vil jeg gå hen og byde Asmaa Abdul-Hamid op til en sving-om.

Men hun vil nok ikke.

Og det er jo heldigt for hende. For hun må heller ikke ret gerne for en hel del mennesker i hendes nærmeste omgangskreds.

Når man vil det, man skal, og ikke vil det, man ikke må – så kan vel ingen benægte, at man er fri. Vel?

Jeg venter stadig på nogen, der vil danse tango. Og jeg undskylder intet, før jeg får den.

30 03 2008
Morten

@Tina

Nå, jo – tak for opdateringen m. h. t., hvordan stemningen er i Ægypten (Egypten). De er altså stadig meget optaget af tegningerne og danskerne generelt. Du så ikke skyggen af en demonstration, der lagde afstand til den blodige jihad – eller?

30 03 2008
Tina Thomsen

Hej Lars,

Jeg har 100% nydt opholdet. Og har også lagret alle oplevelser til evigt minde.

TT

30 03 2008
Tina Thomsen

Hej Morten,

Håber du bliver budt op til tango.

Og nej i Egypten så jeg intet af det du nævner. Dog oplevede jeg, at to personer dyssede en anden ned, og sagde, at jeg ikke skulle spekulere nærmere over hans opførelse. Hertil skal det siges, at jeg kun oplevede det fire gange ud af måske de 100 gange, at jeg er blevet spurgt. Men som også skrev tidligere havde jeg lyst til at dele de 4 oplevelser – specielt fordi de skræmte mig lidt. Livet er ikke altid lut og lagkage.

TT

9 04 2008
Jesper

Det var da træls at du sådan skulle blive udsat for egyptisk/islamisk racisme.

Håber ikke det ødelagde ferien.

9 04 2008
Tina Thomsen

Hej Jesper,

Ferien var på ingen måde ødelagt, og jeg vender med sikkerhed også tilbage på et senere tidspunkt.

Mødet med et land hvor “virkeligheden” skabes “fra oven” og ikke via dialog var dog lidt skræmmende.

TT

Skriv et svar

