Arbejdsgiverne tjekker dig på nettet

26 04 2008

Facebook-profilen og billederne på nettet fra julefrokosten kan skade dig, når du søger job. Tiden sletter alle spor – bare ikke på internettet. Og det kan komme jobsøgende til skade. Seks ud af ti rekrutteringsfirmaer søger oplysninger om jobsøgende på internettet.

Jævnfør http://www.jp.dk har hver tiende rekrutteringsbureau direkte fravalgt en kandidat på baggrund af det, de fandt. Det viser en rundspørger blandt 58 virksomheder, som Samvirke har lavet. Tallet kan være højere, da det ikke er alle rekrutteringsfirmaer, som har villet svare.

Facebook, MySpace og LinkedIn er blot tre af mange populære sider på nettet, hvor mennesker har valgt at have en personlig profil. Men opretter man en profil på for eksempel Facebook, overdrager man samtidig alle sine oplysninger til Facebook. Dermed mister man kontrol over oplysningerne, hvilket kan være problematisk, da vi hele tiden ændrer holdninger og livssyn.

Hvad siger du, tror du nogen sinde du er blevet tjekket ud af et rekrutteringsbureau i forbindelse med en samtale?


Handlinger

Information

6 responses

27 04 2008
stubkjaer

Det er vigtigt at have styr på hvad der står om en på nettet.

Jeg ringede på et tidspunkt til en potentiel arbejdsgiver for at præsentere mig og spørge til en stilling. Nærmest inden jeg havde fået sagt mit navn havde han googlet mig. Det var så min hjemmeside han fandt.

Abelone Glahn har skrevet en interessant bog, der hedder ‘Det virtuelle håndtryk’ – netop om hvordan man selv kan forme det, der står om én på nettet.

Hun blogger blandt andet om netop det emne her:
http://borsenmikroblogs.dk/abelone

Mvh
Anders

29 04 2008
Tina Thomsen

Hej Anders,

Interessant kommentar, at du faktisk har oplevet, at nettet er blevet brugt aktivt af potentielle arbejdsgivere. Der er virkelig noget om snakken – man skal have styr på hvad der står på nettet.

TT

7 05 2008
JanTM

Jeg har et noget ambivalent forhold til denne problematik.

Ja selvfølgelig tjekker de folk ud på de måder som er dem for hånden. Det gør jeg også selv.

Omvendt, så er der tusinde grunde til at man kan blive fravalgt til et job. Så hvorfor begrænse sig til almene “ikke-stødende” udsagn om vind og vejr i forsøget på ikke at træde en potentiel arbejdsgiver over tæerne.
Så hellere være glad mens jeg udtrykker mig klar og tydeligt, end at censurere sig selv på grundlag af, hvad der KUNNE ske om 2 år.

8 05 2008
Tina Thomsen

Smag og behag. Jeg forstå personligt ikke altid de billeder mange oploader!

8 05 2008
JanTM

Hehe… ja det kan der være noget om. Det er de underligste ting nogle mennesker gerne vil dele med os andre🙂

Men omvendt, så synes jeg det er noget tyndt at fravælge folk til en stilling bare fordi de har uploaded et billede af dem selv i en situation, som vi andre aldrig kunne finde på at befinde os i.

Hvis de udtrykker holdninger online af rabiat eller direkte ulovlig karakter, så ville jeg også selv være tilbøjelig til at fravælge.

Men hele denne problematik lugter bare lidt af noget skjult smagsdommeri. For hvor går grænsen? Hvad lavt et grundlag sorterer de (rekrutteringsfirmaerne) egentlig på?
Kan du risikere at blive diskvalificeret fordi du stemmer på et bestemt parti? Fordi du er dedikeret til et bestemt bilmærke? Fordi du dyrker en bestemt sport?

Personligt tror jeg lige præcis at det er ting i kategori med de jeg nævner der bliver sorteret på. Og hvis ikke min weblog kan indeholde nogen informationer om min politiske overbevisning, min bil og min sport, så er der ikke mange emner tilbage.

Det er i den sammenhæng jeg mener, at så hellere bare skrive løs. Hvis en eventuel, potentiel, måske, would-be fremtidig arbejdsgiver ikke kan klare, at jeg stemmer borgerligt, kører i BMW og dyrker kampsport… så fred være med det😉

12 05 2008
Tina Thomsen

Hej Jan,

Jeg tror ikke så meget på, at en politisk overbevisning, bilmærke eller andet i den retning kan diskvalificere folk. Faktisk også selv af den overbevisning, at man bare skal skrive løs, om lige hvad der falder én ind. Meget “private billeder” finder jeg dog kan virke afstødende!

TT

Skriv et svar

