Computer afslører pjækkesyge

19 05 2008


tell truth Originally uploaded by arimoore

I England er det konstateret, at en ud af otte sygedage i den britiske industri er pjæk. Det koster årligt 13 milliarder pund, hvilket svarer til lidt mindre en 122 milliarder danske kroner.

For at komme pjækkeriet til livs er adskillige britiske firmaer og offentlige institutioner begyndt at teste de medarbejdere, der ringer og melder sig syge, ved hjælp af en ny generation af stemmeanalyse-systemer. Ja, du læste rigtigt stemmeanalyse.  

Flere tusinde gange i løbet af telefonsamtalen bliver medarbejderens stemme analyseret af systemet, der vurderer, om personen er under pres – og om sygemeldingen eventuelt er en løgn.

Hvis medarbejderen dumper stemmeanalysen, vil den person, der modtager opkaldet, blive advaret af systemet. Herefter kan den ’syge’ medarbejder opmuntres til at ændre mening.

Det understreges af Susan Anderson fra Confederation of British Industry, at stemmeanalysen kun er tiltænkt til en af de mange forskellige redskaber, at en arbejdsgiver kan benytte, og at værktøjet ikke skal stå alene.

Trist at så mange pjækker fra arbejde, og der er behov for at sådanne metoder tages i brug.

 

 

 

Advertisements

Handlinger

Information

4 responses

20 05 2008
Leif Carlsen

Ja, det er utrolig trist med den form for “udvikling”.

Jeg tror 200 % på “forebyggende” samtaler ved for meget sygdom og at man skal “legalisere” off-dage således, at det er okay at ringe om morgen og tage en fridag med ultrakort varsel, hvis man ikke er på dupperne motivationsmæssigt. Det er meget bedre, at opbygge en kultur, hvor man kalder en spade for en spade!

20 05 2008
Tina Thomsen

Jeg er også 200% tilhænger af forebyggende samtale, mon ikke at det samme er gældende hos for mange af de firma der er med i Cofederation for Britsh Industri og for de offentlige institutioner! Jeg kan næsten ikke forestille mig andet!! Medarbejdere skal behandles med respekt. Reflektere man højt kan man jo spørge sig selv om forebyggende samtaler virke, siden man i England har tage et yderligere skridt i at bekæmpe fraværsprocenterne? Hvad siger du??

TT

20 05 2008
Leif Carlsen

Kontrol og mistænkelighed kan aldrig føre til et tillidsfuldt forhold mellem medarbejder og arbejdsgiver, hvorfor at jeg mener at det er det samme som at dødsdomme et reelt samarbejde mellem to parter.

21 05 2008
Tina Thomsen

Jeg er helt enig i, at tillid er altafgørende – det er simpelthen fundamentet for en god relation! Mon ikke, at man også siger det i de engelske virksomheder. Spørgsmålet er så blot hvorfor, at der stadig er behov for sådan et “redskab?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: