Varm luft eller grøn revolution?

29 05 2008

Hot air Balloon Originally uploaded by Through Joanne’s eye

Klimadagsordenen er røget helt op på direktionsgangen, og danske virksomheder er for alvor begyndt at præsentere sig som grønne.

De vil reducere CO2-udledninger, investere i energivenligt kontorudstyr og stille miljøkrav til underleverandører.

Er erhvervslivet for alvor blevet grønt eller er der tale om markedsføring for at styrke virksomhedernes brand? Det undersøger Information i en ny serie.

 

 

 


Handlinger

Information

6 responses

30 05 2008
Leif Carlsen

Hvis du spørger mig, så mener jeg, at det primært drejer sig om branding og således er et marketingstunt.

Slutkunderne (i hvert fald på erhvervsmarkedet) fokuserer fortsat benhårdt på pris som den dominerende faktor.

30 05 2008
Tina Thomsen

Hej Leif,

Tror desværre, at der er noget om snakken.

TT

30 05 2008
JanTM

Desværre?

Jeg er enig med Leif. Det er et marketingsgimmick fordi den grønne bølge snart er ophøjet til moderne religion. Og de af os der forholder os kritisk til Al Gore og hans klimeævl er snart at betragte som kættere😉

Men det er ok… det kan jeg godt leve med.

En ting er dog helt sikkert. Det grønne aspekt er fløjtende ligegyldigt i min IT organisation. Det er pris subsidiært drift der er vigtigt.

30 05 2008
Tina Thomsen

Varm luft i uanet kubik – mon ikke dem som ikke har noget at “ha” det i kommer til at smage deres egen medicin på et tidspunkt!

31 05 2008
JanTM

Mjah… som jeg ser det er det “gratis” at proklamere, at man er med på den grønne bølge. Forstået på den måde at det nærmest er umuligt at opdage, om en virksomhed nu rent faktisk også kræver noget af underleverandørerne… ud over levering til tiden. Så det er da bare med at få meldt det grønne budskab ud så man kan øge salget på den konto.

Og skulle der endelig dukke nogle nysgerrige journalister op, så undskylder man og lover at rette op på det “med det samme”. Om to uger har forbrugerne glemt alt om det og man fortsætter som hidtil.

Langt de fleste forbrugere har en meget kort hukommelse, og resten er ligeglade. Det indrømmer de muligvis ikke offentligt… men prisen er i sidste ende langt den vigtigste faktor for de fleste.

31 05 2008
Tina Thomsen

Personligt vil jeg nu godt betale mere for økologi! Men den grønne bølge er jo meget mere end det. “Bæredygtig mig her og bæredygtig mig der”. Her giver jeg dig ret. Det kan den enkelte forbruger ganske enkelt ikke gennemskue!!!

Skriv et svar

