Weekendtur – stress eller afslapning?

6 08 2008

more suitcases Originally uploaded by flint knits

En sviptur med Rembrandt og van Gogh i Amsterdam, et citybreak med teater i London, en weekend med højt skum på øllet i Berlin, en kort, intens kærlighedsrejse til Paris eller fred og ro i en lejet hytte et sted i Sveriges skove. På papiret lyder det godt. Men man har brug for meget mere end 48 timer, hvis der skal komme noget godt ud af det. Det er konklusionen på en ny, stor undersøgelse, der har haft deltagelse af 3000 mennesker. Det skriver norske Dagbladet.no.

25 procent af de adspurgte svarer, at de aldrig når at slappe fuldstændig af, fordi de bekymrer sig for enten job eller økonomi, mens de er ude at rejse. 11 procent indrømmer, at de tager arbejdet med på miniferien, enten mentalt eller i bogstavelig forstand. 15 procent fortæller, at de ganske enkelt ikke når alle de ting, som de havde planlagt, inden de tog af sted. Og hele 16 procent ender med at synes, at den korte ferie slet ikke var hverken penge eller besværet værd.

Det lyder trist, men der gemmer sig en logisk forklaring bag de rejsendes nedslående tilbagemeldinger. Ifølge eksperter tager det nemlig i snit to dage, ni timer og 25 minutter, før hverdagens jag er lagt helt bag os, og vi for alvor kan begynde at koble af på feriemålet.

Den omtalte undersøgelse viser, at vi bruger den første dag af ferien til at komme os ovenpå rejsen og anstrengelserne med at pakke, og at dag nummer to går med at orientere os på feriestedet. Set i det lys kan den lange weekend hurtig vise sig at blive for kort.

Undersøgelsen er foretaget af det engelsk funderede rejseselskab, Keycamp, som også har kontorer i Danmark. Den viser desuden, at vi bruger langt mere tid på rejseforberedelser end på selve rejsen. I gennemsnit bruger deltagerne i undersøgelsen 18 dage på at planlægge ferien for hver gang, de holder ni dages ferie. Undersøgelsen er foretaget blandt britiske feriegæster – der findes endnu ingen officielle undersøgelser foretaget blandt danske turister.

Noget skræmmende undersøgelse?

 

 

Reklamer

Handlinger

Information

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: