Med god pli kommer man som leder langt

10 09 2008

Series 7 Painted beech and Attitude Originally uploaded by exhibithire

God manerer på jobbet bør være en selvfølge for ledere– det er intet andet end helt almindelig pli. Alexander Kjerulf giver på bloogen Projekt arbejdsglæde fem tips til hvordan du som leder kan udvise mere pli.

1: Sig tak.
Når dine ansatte gør noget for dig, stort eller småt, så sig tak. Du behøver ikke gøre noget stort nummer ud af det, men et hurtigt “1000 tak, det var lige hvad jeg skulle bruge” falder altid i god jord.

2: Mødepli.
Hvorfor tror så mange ledere, at det er OK for dem altid at komme for sent til møder? Eller at tage størstedelen af taletiden selv? Vend den om og kom atid fem minutter for tidligt til møderne, så der også er tid til lidt hyggesnak med dine ansatte. Og lær at lytte mere end du taler.

3: Emailpli.
Hader du ikke også at få en email hvor der bare står “Hvor bliver salgsrapporten af?” Sørg altid for at starte og slutte emails høfligt. F.eks. “Hej Lars. Har du haft en god weekend? Forresten, hvor bliver salgsrapporten af? Med venlig hilsen Lone.” Det tager ikke ret meget længere tid at skrive, og bliver modtaget meget mere positivt.

4: Hilsepli.
Alt for mange ledere møder på arbejde, og går direkte ind på kontoret eller til dagens første møde. Den går ikke. Husk at sige god morgen til alle dine ansatte når du møder og farvel når du går. Et nik på gangen i løbet af dagen skader heller ikke.

5: Sig undskyld.
Hvis (eller rettere når) du laver fejl, så vær ikke bleg for at indrømme det og sige undskyld. Det er ikke et tegn på svaghed men på styrke at kunne undskylde sine brølere. Og husk, de eneste som ikke laver fejl, er dem som ikke laver noget interessant.

Pli tager ingen tid og koster ingen penge. Tværtimod – chefer med almindelige gode manerer skaber arbejdsglæde, energi og motivation blandt dine ansatte og dermed bedre resultater.

Og omvendt – når chefen er ligeglad med almindelig pli, så spreder den dårlige opførsel sig til de ansatte. “Hvorfor skulle jeg komme til tiden til møderne, når chefen altid kommer for sent?” Og med den dårlige opførsel kommer frustration, stress og manglende arbejdsglæde.

Det kan alt sammen koges ned til et meget enkelt spørgsmål: Hvis du mødte dig selv på arbejdet – ville du så kunne lide dig? Eller ville du tænke “Sikke et dumt svin”?

 


Handlinger

Information

6 responses

10 09 2008
Rikke

De fem råd er der rigtigt mange ledere, som jeg er kommet fordi på min vej, der ville have godt af at efterleve. – Det gælder nu iøvrigt også os andre.

10 09 2008
Tina Thomsen

Helt enig. Naturligvis gælder de angivne råd ikke kun ledere🙂 Alle kan have godt af at spidse øre.
🙂

11 09 2008
Rikke

Og tak for link til projekt arbejdsglæde. Jeg har skyndt mig at melde mig til deres events.

11 09 2008
Tina Thomsen

🙂

27 09 2008
JanTM

Min nuværende leder har altid været rigtig god til specielt #1. I starten tænkte jeg, at det var lidt underligt at han altid takkede for at jeg egentlig bare gjorde mit job.

Men med tiden er det noget jeg virkelig har sat pris på, og jeg har set hvor langt han er kommet med denne simple regel. Det er i særdeleshed en ting jeg har taget til mig.

28 09 2008
Tina Thomsen

Interresant, også at du har brugt tid på at reflektere over, at det virker🙂 Det tror jeg mange kunne lære noget af.

Skriv et svar

