Bloker Facebook i arbejdstiden??

15 12 2008

facebook logo Originally uploaded by AJC1 

Der har længe været en blokering på porno-hjemmesider, men nu gælder blokeringen i Danske Bank også Facebook for at undgå at få virus i bankens systemer.

 

Danske Banks pressechef, Jonas Torp, afviser over for DR Nyheder, at de ansattes tidsforbrug på Facebook har været afgørende for blokeringen. Skulle sikkerhedsproblemerne blive løst, vil blokeringen blive hævet, siger han. Men Danske Bank er langt fra ene om at have fået øjnene op for Facebook.

 

Ifølge Charlotte Vester, underdirektør i Dansk Erhverv, så henvender mange arbejdsgivere sig, fordi de er bekymrede over medarbejdernes brug af Facebook. “Vi har et boom i forhold til henvendelser omkring Facebook. Mange arbejdsgivere har en fornemmelse af, at der bliver brugt mere og mere tid på det sociale netværk i arbejdstiden,” siger hun til DR.

 

Karin Retvig, formand for HK/Privat, opfordrer til, at ansatte og arbejdsgivere laver fælles retningslinjer for brugen af Facebook på arbejdspladsen for at undgå konflikter.

 

Hvad er din holdning. Skal Facebook benyttes i arbejdstiden?

 


Handlinger

Information

6 responses

16 12 2008
Abelone Glahn

Hej Tina
fin lille ting, at du lægger en afstemning ind.
Jeg tror, man _skal_ bruge facebook, og at virksomhederne _skal_ sætte sig ind i, hvordan det kan bruges konstruktivt, særligt i forhold til rekruttering af nye generationer.

Jeg mener det så skarpt, at hvis ikke virksomhederne forstår at tilegene sig viden om og at anvende de sociale medier, herunder facebook, vil de blive fravalgt af den nye generation digitalt indfødte, som vil kasserede dem som uinteressante, forde de gamle virksomheder ikke forstår sat synliggøre sig og benytte platformene konstruktivt.

Det fordrer, at den enkelt virksomhed tør beskæftige sig med dette emne og lægge en politik for, hvordan man bruger facebook, linkedin mv, frem for at forbyde det en bloc.
Jeg har blogget lidt om den aktuelle sag, hvor Danske bank lukker ned for facebook her:
http://www.abeloneglahn.dk/firmapolitik-over-for-brug-af-facebook-672/

og om, hvorfor virksomheder bør lægge en onlinestrategi, der omhandler nærmest alt andet end pæne hjemmesider, for at bruge de sociale medier til employer branding og onlinerekruttering i fremtiden.
http://www.abeloneglahn.dk/e-branding-og-e-rekruttering/

Jeg kender dig ikke, men ser, at du er ny-gradueret – tillykke.

venlig hilsen
Abelone Glahn
http://www.abeloneglahn.dk

18 12 2008
Tina Thomsen

Hej Abelone,

Tak for din kommentar. Jeg billigere 100% din kommentar om, at sociale medier og netværker er kommet for at blive, og at de er kommet for at blive. Ingen tvivl om, at der er behov for at virksomhederne lære at benytte disse værktøjer som en del af deres dagligdag, hvilket også gælder Facebook.

En online-strategi er uden tvivl vejen frem således der forventnings-afstemmes fra både medarbejder og arbejdsgivers side.

TT

3 01 2009
Hans Henrik H. Heming

Hej Tina

Jeg har netop gen-opdaget din weblog og hvor er det flot at der er så meget liv her🙂

Også et tillykke fra mig – nu er vi del af den samme stamme🙂

Jeg er enig med både du og Abelone når i snakker om Online-strategier, men jeg synes det er meget mere end det. Facebook og andre sociale medier har ikke nødvendigvis noget med at være online at gøre – online som i betydningen af at være på internettet. For mig at se handler det i højere grad om at have en klar holdning til og strategi for hvordan man videndeler.

I den tid vi kommer fra var viden noget vi tog ned fra hylderne, båret af en fysisk ramme og i et begrænset antal af relationer. i den tid vi lever i og endnu højere grad skal til at vænne os til, dér er rammerne digitale – også internt i virksomhederne. Og antallet af relationer er i princippet uendelige.

Så nok skal virksomhederne have en onlinestrategi – det har rigtigt mange allerede – men der hvor den halter gevaldigt er en viden og erkendelse af, at virtuelle netværk og relationer er af stor betydning for at fremtidens videnmedarbejdere kan forblive relevante. Personligt ville jeg slet ikke vide hvad jeg skulle gøre, hvis jeg ikke kunne spørge mit netværk – digitalt. Og tænk, jeg er over 40 – tænk på de nyere generationer som simpelthen ser det som en præmis for det at arbejde?

I en globaliseret verden er strategi for involvering i digitale netværk simpelthen en nødvendighed – hvad enten man er virksomhed eller af kød og blod.

Så personligt må jeg sige til Danske Bank – “Det er en ommer”!

Bedste hilsner
Hans Henrik

23 01 2009
Tina Thomsen

Hej Hans Henrik,

Jeg kunne ikke være mere enig. Jeg er også 100% bekendt med, at det ikke blot handler om en online-strategi. Som du så rigtigt skriver, så halter det gevaldigt med virksomheders viden og erkendelse af virtuelle netværk. Det tager åbenbart tid for at få denne form for “nytænkning” ind under huden, hvilket desværre ,som jeg ser det, ofte fører til fordomme, og at nogle virksomheder handler med hovedet under armen.

En ting kan dog med sikkerhed siges – udviklingen stopper ikke her. Jeg tror kun vi har set toppen af isbjerget af hvad virtuelle netværker kan brugers til. Spørgsmålet bliver således hvor lang tid man, som virksomhed, har “råd” til at vente!

TT

27 01 2009
Christian Dan jensen

-Du blogger vel ikke i arbejdstiden? Jamen hvad er det overhovedet for et spørgsmål – hvorfor kommer de dog ikke med ind i det 21.århundrede ligesom alle os andre.

Medarbejderne ude på arbejdspladserne, som blogger eller udvider deres facebook netværk – også i arbejdstiden, er blot et sundt tegn på mennesker med mod på at følge med udviklingen. Danske Bank, og sikkert også en række andre virksomheder, som blokerer for medarbejdernes muligheder for at benytte sig af de muligheder den interaktive kommunikationsalder vi nu engang er gået ind i tilbyder, vil for sent opdage, at de må se sig agterudsejlet i fremtidens konkurrence om videbegærlige medarbejdere.

Dette er blot historien som gentager sig. Vi så det da de første computere gjorde deres indtog på arbejdspladserne, og man pludselig kunne kommunikere med hinanden udover telefon og brevpost. E-mailen var revolutionerende, men den måtte sandelig kun benyttes i arbejdsrelaterede sammenhæng. Det samme gjorde sig gældende med mobiltelefonen – kun for arbejdsbrug. Det var naturligvis dømt til at falde allerede fra starten af – naturligvis gik man mere og mere bort fra restriktionerne, ellers kunne man jo ikke forvente fleksibiliteten fra sine medarbejdere.

Når en medarbejder bruger arbejdstid på at blogge eller gå på facebook, må man som arbejdsgiver have tillid til, at medarbejderen selv kan finde balancen i forholdet mellem arbejde og privatliv. hvis dette ikke skulle være tilfældet, må det jo være et udtryk for at arbejdsgiveren tilsyneladende ikke kender sine medarbejdere godt nok.

Mvh.
Christian Dan Jensen

1 02 2009
Tina Thomsen

Hej Christian,

Jeg kunne ikke være mere enig. Dog ændrer det ikke på det faktum, at mange virksomheder endnu ikke har fået en forståelse af virtuelle netværker, men stadig ser dem som tidsrøvere! Måske er deres viden ikke tilstrækkelig? Tror ikke, at det er sidste gang, at vi hører om, at adgangen til Facebook blokeres som i Danske Bank!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: