HR er mere end bare at arrangere firmafesten

14 07 2009

Pretty Pink Party (100/365) Originally uploaded by Tony₁

HR-afdelingens opgaver favner bredere end at arrangere årets firmafest. Jørgen Bærentzen fra PBJ A/S kommer her med 5 bud på hvordan virksomhedernes HR-afdeling kan bidrage til bundlinjen.

Aldrig mere sidst ind – først ud

En dygtig HR chef kender sine medarbejdere. Chefen forstår, at virksomheden altid skal bruge det stærkeste hold for at overleve i en krise og ekspandere i en optur.

Derfor fyrer chefen ikke efter ‘sidst ind – først ud’ princippet. HR chefen ved, at der skal gøres op med den forældede tankegang en gang for alle.

Uengagerede kollegiale ordninger

De kollegiale løsninger med fx nedsat arbejdstid for alle, for at undgå fyringer, kan sikkert være gode nok. Men det er de i realiteten sjældent.

De top motiverede medarbejdere kan ikke forstå, at den eller de medarbejdere, der altid hænger i bremsen og ikke præsterer, får lov til at blive, på bekostning af dem selv. Det er en klassisk situation, der får de dygtige, resultatorienterede medarbejdere til at søge væk, hen til en virksomhed som sætter pris på dem.

HR chefen ved, hvem der ikke trækker sin del af læsset og kan fyre de rigtige, uden det går ud over de forkerte.

Død over konfliktskyheden

En HR chef sørger naturligvis for, at alle medarbejdere ved præcis, hvor de står, når det kommer til deres præstationer på arbejdet.

Chefen er ikke bange for at give en skriftlig advarsel, hvis det er nødvendigt.´Problemer og utilfredshed henvises ikke bare til ledelsen, men håndteres naturligvis af HR chefen med det samme.

Belønner dygtige medarbejdere

HR chefen ved, at en belønning ikke behøver udmønte sig i en højere løn, når der ikke er råd.

Chefen kender sine medarbejdere og belønner de dygtige medarbejdere med nye arbejdsområder, mere ansvar, mere indflydelse, fleksibilitet i form af andre arbejdstider, hjemmearbejdspladser eller lignende.

HR chefen taler ikke kun med medarbejderne til den årlige MUS.

Kender sine medarbejdere

HR chefen kender til medarbejdernes potentialer, evner og behov i hverdagen. Det kommer tifold tilbage på bundlinjen – og er simpelthen nødvendigt for at overleve i en krisetid.


Handlinger

Information

2 responses

31 07 2009
Martin

Et rigtig godt indlæg. Jeg er enig med alle fem bud, men som eksterne ser vi ofte, at HR-afdeling også burde arbejde efter et sjette bud – kend jeres egne styrker og svagheder.

Jeg arbejder selv med HR og er uddannet inden for HR, så jeg kan også pege på mig selv. Vi oplever ofte, at blive kontaktet af en leder i virksomheder, der har store problemer inden for medarbejdermotivation, samarbejder eller konflikthåndtering (det vi beskæftiger os med). Udfordringen er nu, at HR-afdelingen arbejder mod os og lederen, da de føler, at det er deres område, som vi går ind over. Jeg tror at det skyldes, at HR-afdelinger ofte er bange for at benytte eksterne, da de føler, at det er deres funktion – også selvom de kunne få bedre hjælp i virksomheden fra ekstern side.

Mvh
Martin

31 07 2009
Tina Thomsen

Hej Martin,

Dit input om, at HR skal kende sine styrker og svagheder er aldeles interessant. Specielt set i lyset af, at HR´s fornemmeste opgave er at bidrage til virksomhedens bundlinie.

TT

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: